آشنایی با انواع تیغ برش و کاربرد آنها

تیغ برش یا صفحه تیغ، یکی از کاربردی ترین ابزار ها در حوزه برش می باشد. تیغ های برش در انواع متفاوتی تولید، و به بازار عرضه می شوند. هر کدام از این تیغ ها، با توجه به حوزه کاری و نوع فعالیت کاربر، مورد استفاده قرار میگیرند. تیغ های برش، صفحاتی دیسکی می باشند، که به وسیله اتصال آنها به دستگاه های فرز و مینی فرز، جهت برش انواع چوب، سرامیک، گرانیت، پرسلان، سنگ و بتن، استفاده می شوند.

کاربرد انواع تیغ

همانگونه که در بالا اشاره کردیم، کاربرد هر تیغ، با توجه به نوع فعالیت، متفاوت است. این صفحات برش، در انواع متفاوتی تولید می شوند که هر کدام از آنها، مناسب برش هایی با سختی بالا و مدت برش طولانی می باشند. این ابزار برش، معمولا در سه سایز بزرگ، متوسط و مینی تولید می شود و با توجه به حیطه کاری، از ویژگی های متفاوتی همچون سرعت چرخش، طول عمر برش و بسیاری دیگر از ویژگی ها، برخوردار هستند. جنس این صفحات با توجه به نوع کاربری آنها، متفاوت می باشند.

معرفی انواع تیغه برش

در ادامه این مقاله، به بررسی جنس، ویژگی ها و معرفی انواع صفحات برش می پردازیم، تا با کاربرد هر یک از آنها آشنا شوید؛

1- تیغ سرامیک بر

تیغ سرامیک بر

یکی از معروف ترین و پر کاربرد ترین ابزار های برش، تیغ سرامیک بر است. این تیغ، همانطور که از نامش مشخص است، مناسب برش انواع کاشی و سرامیک می باشد. جنس صفحه ی تیغ سرامیک بر، تولید شده از فلز استیل، با مقاومت و استحکام بسیار بالا است. نوع آلیاژ مورد استفاده در این تیغ، از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است، و به گونه ای می باشد، که به هنگام برش های طولانی با سختی زیاد، دچار شکستگی، خم شدگی و یا ساییدگی نمی شود. یک تیغ سرامیک بر، علاوه بر مقاومت و استحکام بالا در برابر برش، باید از طول عمر برش بسیار بالایی برخوردار باشد.

صفحه تیغ سرامیک بر، در سه سایز مینی، متوسط و بزرگ، با ابعاد حدودی 115، 180 و 230 میلی متر تولید می شود. که مناسب، جهت استفاده بر روی انواع دستگاه های فرز و مینی فرز می باشد.

از ویژگی های یک سرامیک بر، می توان به طول سگمنت بلند با ارتفاع معمولا 10 میلی متر اشاره کرد، که بر قدرت برش این تیغ می افزاید. همچنین سرعت چرخش حدودا 80 M/S و میزان متوسط 8500 دور بر دقیقه، از دیگر ویژگی های این نوع صفحه برش می باشد. همچنین تیغ سرامیک بر و گرانیت بر شباهت زیادی به یکدیگر دارند برای اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت بین صفحه گرانیت بر با سرامیک بر کلیک کنید.

2- تیغ گرانیت بر

از دیگر انواع تیغ های برش، می توان به تیغ گرانیت بر اشاره کرد. تیغ گرانیت بر، ابزاری کاربردی، جهت برش انواع گرانیت و کاشی می باشد. تفاوت تیغ گرانیت بر، با تیغ سرامیک بر، در سرعت، مقاومت و وجود شیار های خاصی بر روی دیسک می باشد. بر روی صفحه ی تیغ های گرانیت بر، شیار هایی با طول سگمنت 1 سانتی متر وجود دارند. که این شیار ها مقاومت برش در برابر گرانیت و کاشی را بالا می برند.

تیغ گرانیت بر، هم به مانند سرامیک بر، از آلیاژ استیل با مقاومت بالا و استحکاک کم، در سه سایز بزرگ، متوسط و مینی، ساخته و به بازار عرضه می شود.

3- تیغ چوب بر

تیغ چوب بر

تیغ چوب بر، ابزار برش کاربردی، جهت برش انواع چوب می باشد. از این تیغ، علاوه بر چوب، می توان جهت برش انواع MDF و پلاستیک نیز، استفاده نمود، جنس صفحه ی چوب بر، از آلیاژ فولاد و استیل، با مقاومت بسیار بالا می باشد. تیغ چوب بر، در ابعاد 115 میلی متر، 180 و 230 میلی متر، تولید می شوند، که با توجه به سایز صفحه ی آن، قابلیت نصب بر روی انواع دستگاه فرز و مینی فرز را، دارا می باشد. صفحات با ابعاد مینی، مناسب مینی فرز، و با ابعاد متوسط و بزرگ، مناسب دستگاه فرز می باشد.

از ویژگی های چوب بر، می توان به عمر برش بالا، مقاومت در برابر شکستگی، سرعت چرخش بالا و سگمنت بلند با ارتفاع 10 میلی متر اشاره کرد.

از تیغ های چوب بر، جهت برش هایی با ظرافت بالا و در مکان هایی نظیر؛ صنایع چوب و نجاری، کابینت سازی ها و کارگاه های مبل سازی استفاده می کنند، تا برشی بادقت و بدون لب پریدگی را داشته باشند.

4- تیغ MDF بر

تیغ mdf بر

یکی دیگر از تیغ های برش، تیغ ام دی اف بر است. این تیغ همانند تیغ چوب بر، مناسب جهت برش انواع چوب و MDF می باشد. با این تفاوت که دقت برش و ظرافت بیشتری نسبت به چوب بر دارد. این تیغ از جنس آلیاژ استیل ضد زنگ است و در شرایط آب و هوایی متفاوت، از مقاومت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

MDF بر ها، به مانند انواع تیغ های برش، با توجه به سایز آنها، به دو دستگاهِ فرز و مینی فرز متصل می شود و از سرعت چرخش و قدرت برش بسیار بالایی برخوردار اند.

5- تیغ پرسلان بر

تیغ پرسلان بر

پنجمین تیغ برشی که در این مقاله، به معرفی و بررسی آن می پردازیم، تیغ پرسلان بر می باشد. پرسلان بر، صفحه تیغی مناسب، جهت برش هایی با سختی نسبتا بالا، مانند سرامیک پرسلان و کاشی می باشد. این تیغ، از جنس آلیاژ فولادی است و قدرت و عمر برش بسیار بالایی دارد. آلیاژ مورد استفاده در این نوع از تیغ، از استحکام بسیار بالا و استحکاک کمی برخوردار است. پرسلان بر ها به دلیل آلیاژ با کیفیت و مقاومی که دارند، در طول برش، دچار ساییدگی، و یا خم شدگی و شکستگی نمی شوند.

این صفحه تیغ ها، در سه سایز بزرگ، متوسط و مینی، با ابعاد 230، 180 و 115 میلی متر تولید، و به بازار عرضه می شود. از بارزترین ویژگی های پرسلان بر، می توان به سرعت چرخش و عمر برش بالا و سگمنت با کیفیت آن اشاره کرد.

6- تیغ بتن ساب

تیغ بتن ساب

ساب بتن، که به آن بتن ساب نیز می گویند، صفحه سایشی، با کیفیت و پر کاربرد می باشد. از بتن ساب ها، جهت سایش و صیقل دادن سطوحی، با ضخامت زیاد، استفاده می کنند. کاربرد ساب بتن، جهت ساییدگی و صاف کردن سطح انواع بتن، سیمان، سنگ و آجر می باشد. جنس این تیغ، از آلیاژ تنگستن کاربید است، که نسبت به سایر تیغ های برش، از ضخامت صفحه ی بالاتری برخوردار است.

بتن ساب، در دو سایز بزرگ و مینی، تولید و عرضه می شود. ابعاد سایز بزرگ، 180 میلی متر و سایز مینیِ آن 125 میلی متر می باشد. این تیغ از قدرت سایش بسیار بالا و سگمنت با کیفیتی برخوردار است. همچنین قابلیت نصب بر روی انواع دستگاه فرز و مینی فرز را دارد.

از بیشترین کاربرد های ساب بتن، میتوان به؛ سایش انواع سطوح با سختی بالا، پولیش دیوار های بتنی، سایش سنگ ها، و صیقل دادن سطوح سیمانی و آجری، نام برد.

7- تیغ الکتروپلیت

تیغ الکتروپلیت

آخرین تیغ برشی که در این نوشته به آن می پردازیم، الکتروپلیت است. الکتروپلیت، صفحه تیغی مناسب، جهت برش، صیقل دادن و شکل دهی انواع سطوح سنگی، مانند سنگ های ساختمانی می باشد. جنس این تیغ از آلیاژ استیل و با پوشش تیغه های الماسه است، که باعث می شود قدرت و ظرافت بسیار بالایی به هنگام برش و سایش سطوح داشته باشد.

تیغ های الکتروپلیت، در سه سایز مینی، متوسط و بزرگ تولید می شود. ابعاد این صفحات برش، 230، 180 و 115 میلی متر می باشد.

از ویژگی های الکتروپلیت، می توان به عمر برش و سایش بالا، سرعت چرخش زیاد، و نصب بر روی انواع دستگاه فرز اشاره کرد. سرعت چرخش الکتروپلیت، با توجه به سایز آن متفاوت می باشد. در صفحاتی با ابعاد کوچک، میزان چرخش این تیغ حدود 13200 دور بر دقیقه و صفحاتی با ابعاد متوسط و بزرگ، به ترتیب، میزان چرخشی بالغ بر 8500 و 6600 دور بر دقیقه است.

در این مقاله، سعی بر این داشتیم، تا انواع تیغ برش و کاربرد و ویژگی های هر کدام از آنها را، برای شما کاربران عزیز معرفی و بررسی نماییم. تا بتوانید با توجه به حوزه و حیطه ی کاری خود، بهترین انتخاب را جهت خرید تیغ برش مورد نظر خود داشته باشید. فروشگاه ابزار برش کات تولز، فروشنده و ارائه دهنده انواع صفحات سایشی و برشی نظیر تیغ و صفحه سنگ.

4 پاسخ

    1. با سلام روزتون بخیر
      بله تیغ ام دی اف هم بر روی مینی فرز قابل نصب هست و هم فرز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *