سنباده چوب در انواع مختلف تولید می‌شوند که هر یک از آنها وظیفه‌ای بر عهده دارد. سمباده به عنوان ابزاری برای پرداخت نهایی در تولید صنایع چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای از بین بردن ناهمواری‌ها و پستی و بلندی‌های چوب از انواع سمباده استفاده می‌شود. قبل از رنگ‌کاری یک قطعه چوبی باید آن را با استفاده از انواع سمباده به یک قطعه هموار تبدیل کرد. استفاده از سمباده باعث می‌شود که نتیجه کار بسیار با کیفیت باشد. در صنایع مختلف چوب از انواع مختلف سمباده با توجه به نیاز کاری خود استفاده می‌شود. در این مقاله سعی داریم اطلاعاتی درباره انواع سمباده چوب و مزایای آنها برای شما شرح دهیم. با ما همراه شوید.

 سمباده چوب چیست؟

سمباده چوب وسیله‌ای است که از آن برای ساییدن چوب و صاف کردن آن استفاده می‌شود. انواع سنباده با ویژگی‌های مختلفی تولید می‌شوند. این محصول از دانه‌های سختی تشکیل شده که با چسب‌های مخصوصی ترکیب شده‌اند و می‌توانند ناهمواری‌های چوب را از بین ببرند. از ترکیبات طبیعی این محصول می‌توان به سنگ فلینت، گارانت، کوارتز، ماسه و مواد مصنوعی مختلف اشاره کرد.

برای ساییدن چوب در صنایع مختلف از انواع سنباده استفاده می‌شود. هدف از استفاده از این محصول تمیز کردن و ساییدن خط و خش‌ها و بلندی‌هایی است که روی سطح چوب قرار گرفته‌اند. سمباده‌های چوب برای انواع دستگاه های مختلف لرزان، تانکی و دیسکی استفاده می‌شوند که باعث زیبا شدن محصولات چوبی خواهند شد. امروزه در صنعت چوب بیشتر از سمباده‌ای استفاده می‌شود که پشت آن پارچه قرار دارد. این محصول مقاومت بسیار بالایی دارد و می‌توان از آن روی تمام دستگاه‌ها استفاده کرد.

 معرفی و کاربردهای سنباده چوب

از انواع سمباده‌های چوب می‌توان به منظور سنگ زنی، صیقلی کردن، براق کردن، برشکاری و… استفاده کرد. سمباده چوب به عنوان محصولی است که برای تراشیدن چوب استفاده می‌شود. از کاربردهای سنباده چوب می‌توان به صاف کردن سطوح چوبی مختلف اشاره کرد. سمباده‌ها برای از بین بردن ناهمواری‌های روی سطح چوب و خرده چوب‌ها نیز مناسب هستند. این محصول باعث نرم شدن محصولات چوبی و براق شدن آنها نیز خواهد شد. از کاربردهای دیگر آن می‌توان به تمیز کردن محل‌هایی که دارای زاویه قائمه هستند اشاره کرد.

 انواع سنباده چوب

سمباده چوب انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز مشتری خریداری می‌شود. استفاده از سمباده به صورت دستی و یا به صورت صنعتی قابل انجام است. از انواع سنباده چوب می‌توان به سمباده ورقی، سمباده پشت کرکی، سنباده توپی، سنباده کاغذی، سمباده نواری، دایره‌ای، آهنی، پره‌ای و غیره اشاره کرد.

سنباده ورقی

سمباده ورقی در انواع مختلف پارچه‌ای و کاغذی تولید می‌شود. ظاهر این محصول شبیه به برگه آچار است. از این سمباده برای کارهایی که با آب همراه هستند استفاده می‌شود. پارچه‌ای که در این سنباده استفاده می‌شود دارای چسب ضد آب سلیس است. این ماده باعث خارج کردن قطرات آب شده و از پر شدن فاصله بین ذرات جلوگیری می‌کند. از این محصول برای رنگ کردن خودرو و رنگ کاری چوب استفاده می‌کنن

سنباده پشت کرکی

سمباده کرکی از یک لایه نرم و لطیف کرکی تشکیل می‌شود. کرک‌ها باعث چسبیدن قلاب به صفحه خواهند شد. اکثر سمباده‌های دایره‌ای لرزان از جنس کرکی هستند و در بازار فروش بالایی دارند. این محصول با سرعت بالایی نصب شده و می‌توان از آن به راحتی استفاده کرد.

سنباده توپی

به سنباده توپی سمباده رولی هم گفته می‌شود که به فراوانی می‌توانید در بازار آن را ببینید. فروش این سمباده به صورت متری بوده و به هر اندازه‌ای قابل خریداری است. این محصول برای استفاده در انواع دستگاه سندینگ مناسب است.

سنباده کاغذی

این سمباده برای پاک کردن گچی که زیر سطوح کار قرار گرفته مناسب است. از این محصول برای ساییدن و صاف کردن چوب‌های نجاری استفاده می‌کنند. سمباده کاغذی از دانه‌های سست و ساییدنی تولید شده که پس از مدتی از بین می‌روند.

سنباده نواری

این محصول مانند یک نواری است که دو سر آن بسته شده و بیشترین کاربرد را در دستگاه‌های سنباده‌زن دارد. در دستگاه‌های سنباده نواری و تانکی از این محصول به وفور استفاده می‌شود. این محصول در بازار با ابعاد گوناگون و برای دستگاه‌های مختلف قابل خریداری است.

سمباده دیسکی

به سمباده دایره‌ای سمباده دیسکی هم گفته می‌شود که به شکل دایره است. این سمباده با قطرهای مختلف به فروش رسیده و شیارها و سوراخ‌های خاصی روی آن وجود دارد.

سنباده آهنی

این محصول از پارچه تهیه شده که روی سطوح آن ذرات سختی وجود دارند. سمباده آهنی در رنگ‌های مختلف آبی و قرمز تولید و به فروش می‌رسد. رنگ آبی این محصول برای ساییدن فلزات و رنگ قرمز آن برای صاف کردن و ساییدن چوب مناسب است.

سنباده پره‌ای

یکی دیگر از انواع سمباده‌هایی که در بازار به فروش می‌رسد سمباده پره‌ای است. این محصول بیشتر برای چوب‌هایی که سطوح ناهمواری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر یک چوب ضربه خورده باشد و دارای ناهماری‌های زیادی باشد می‌توان با استفاده از این سمباده ناهمواری‌های آن را برطرف کرد. با استفاده از این سمباده می‌توان کیفیت کار و تولیدات چوبی را افزایش داد.

سنباده براش

این محصول در ظاهر به سمباده پره‌ای شباهت دارد اما کیفیت آن بسیار بیشتر است. این سمباده دارای ورق‌های رش ریش شده‌ای است که با فورچه‌های پلاستیکی در یک توپی قرار گرفته‌اند. عملیات سمباده کاری با استفاده از این سمباده به راحتی و با سرعت بالا انجام می‌شود.

 انواع صفحه سنباده در رنگ چوب

برای سمباده زنی در رنگ چوب از دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌شود. در این دستگاه‌ها از انواع صفحه سنباده استفاده می‌شود که در ادامه برایتان شرح می‌دهیم.

صفحه فلزی

صفحات فلزی در ابعاد کوچک و بزرگ تولید می‌شوند و برای قرارگیری ورق سمباده روی این صفحات از چسب آهن استفاده می‌کنند.

صفحه پلاستیکی

صفحه پلاستیکی از جنس پلاستیک ساخته شده و در وسط آن یک سوراخ وجود دارد. لبه خارجی این صفحه به شکل خمیده طراحی شده تا به راحتی قابل استفاده باشد. این صفحات برای زمانی که نیاز به خراشیدن عمیق وجود داشته باشد استفاده می‌شوند.

صفحه مخصوص سنباده کرکی

این صفحه از جنس پلاستیک بوده و لایه‌ای از فوم روی آن قرار گرفته است. یک لایه از قلاب پلاستیکی قرار گرفته که برای نصب سنباده‌های پشت کرک روی آن مناسب است.

 مزایای سنباده چوب

استفاده از انواع سمباده چوبی مزایای بسیار زیادی دارد. از آنجایی که می‌توان با استفاده از این محصول سطوح صاف و صیقلی را روی چوب به وجود آورد کیفیت نهایی محصول افزایش پیدا می‌کند. انواع سمباده چوب به راحتی قابل استفاده هستند و با سرعت بالا می‌توان از آنها استفاده کرد. از مزیت‌های دیگر این محصول می‌توان به تنوع بالای آنها برای شرایط کاری مختلف اشاره کرد.

 امروز انواع سمباده چوب به صورت تولید شده‌اند که علاوه بر استفاده دستی از آنها می‌توانند درون دستگاه‌ها نیز قرار گیرد. این مورد باعث افزایش سرعت و روند کار شده و تولیدات بیشتری در طول روز سمباده کاری می‌شوند. از مزیت‌های دیگر این محصولات می‌توان به دوام بالای آنها در حین کار نیز اشاره کرد. انواع سمباده چوب قیمت مناسبی داشته و به همین دلیل در اکثر صنایع از آنها استفاده می‌شود.

 یکی دیگر از مزیت‌های این محصول تولید بالای آن است که به راحتی در دسترس عموم قرار دارد. از بین بردن ناهمواری‌ها روی سطوح چوبی به راحتی قابل انجام نیست که با تولید این محصول این کار برای نجارها راحت شده است.

 نکاتی که حین کار با سمباده چوب باید رعایت شود

در هنگام استفاده از سمباده چوب باید به نکات مختلفی توجه کنید. از این نکات می‌توان به وجود سیستم تهویه مطبوع مانند هواکش و مکنده در مکان سمباده کاری اشاره کرد. از آنجایی که در هنگام سنباده‌کاری گرد و غبار زیادی در محیط به وجود می‌آید باید در مکانی این کار را انجام دهید که دارای تهویه باشد. تهویه مناسب باعث جلوگیری از آلودگی محیط زیست شده و از سیستم تنفسی شما هم حفاظت می‌کند. از نکات ایمنی دیگر در هنگام سمباده‌کاری دستی می‌توان به استفاده از دستکش مخصوص برای این کار اشاره کرد.

دستکش از صدمه رسیدن به انگشتان دست شما و ساییده شدن پوست دست شما جلوگیری می‌کند. از نکات ایمنی دیگر می‌توان به استفاده از ماسک تنفسی در حین کار اشاره کرد. گرد‌وغبار زیادی که در هنگام سمباده‌کاری چوب به وجود می‌آید باعث آسیب زیاد به ریه شما می‌شود. شما باید از تجهیزات ایمنی مختلف برای جلوگیری از بیماری خود استفاده کنید. در هنگام کار با سمباده به صورت دستی از گیره فلزی استفاده کنید تا چوب را به کمک آن ببندید و کار با سرعت بالا انجام شود. این تمامی نکاتی بود که در هنگام سنباده کاری دستی باید رعایت شود.

در هنگام سنباده کاری ماشینی نیز باید به نکات مختلفی توجه داشته باشید. امروزه ماشین‌های سمباده‌زنی در صنایع مختلف استفاده زیادی دارند. در هنگام استفاده از این دستگاه‌ها باید به نکات ایمنی و حفاظتی اهمیت زیادی بدهید. این دستگاه‌ها باید در فضایی قرار داشته باشند که از هواکش صنعتی برخوردار باشند. هنگام کار با ماشین‌های سمباده زنی حتماً از ماسک استفاده کنید تا گرد و غبار به سیستم تنفسی و شما آسیبی نرساند.

 استفاده از عینک مخصوص نیز در هنگام کار این تجهیزات توصیه می‌شود. پیش از انجام سمباده کاری توسط ماشین‌های صنعتی از اتصال کابل و اتصالات برقی ماشین مطمئن شوید. قطعات کوچک باید با استفاده از یک گیره محکم روی میز کار قرار گیرند. در صورتی که صدای غیر عادی از ماشین شنیدید حتماً آن را خاموش کنید تا مشکل برطرف شود. از آنجایی که دستگاه‌های صنعتی پس از مدتی دچار آسیب می‌شوند باید از سرویس‌های دوره‌ای برای برطرف کردن مشکلات آن‌ها استفاده کنید.

اگر در هنگام سمباده زنی با دستگاه‌های صنعتی متوجه خراب شدن دستگاه شدید خودتان دست به هیچ کاری نزده و از یک متخصص بخواهید آن را تعمیر کند. توجه به نکات ایمنی و حفاظتی در هنگام کار با انواع دستگاه‌ها اهمیت زیادی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به شما و محصولات خواهد داشت.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم برای صیقل‌کاری و از بین بردن ناهمواری‌های چوب از انواع سمباده چوب استفاده می‌شود. استفاده از سمباده به صورت دستی و یا صنعتی قابل انجام بوده و سرعت بالایی برای از بین بردن مشکلات چوب خواهد داشت. سمباده‌ها مزیت‌های زیادی دارند که از آنها می‌توان به قیمت بالا و تنوع زیاد آنها اشاره کرد. در صورتی که بخواهیم سطح محصولات چوبی را صاف کرده و خرده چوب‌ها را به طور کامل از بین ببریم، می‌توانیم از انواع سمباده چوبی استفاده کنیم. تنوع بالای سنباده باعث شده که برای صاف کردن انواع چوب‌ها با جنس‌های مختلف به راحتی بتوانیم از انواع سنباده استفاده کنیم. Cuttools.ir اطلاعات زیادی در این زمینه در اختیار شما قرار خواهد داد. با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *