تیغه برش و تیغه اره هر کدام به عنوان وسایلی برای برشکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. تیغه‌ها در عملیات برشکاری اهمیت بسیار زیادی داشته و هرچه کیفیت بالاتری داشته باشد سرعت کار هم بیشتر می‌شود. برای بریدن قطعات با جنس‌های مختلف باید از تیغه‌های برش گوناگون استفاده شود. تیغه‌های برش دارای ویژگی‌های مختلفی هستند تا بتوان با استفاده از آنها قطعات گوناگون را برید و سرعت تیغه‌ها نیز نسبت به کیفیت آنها متفاوت است. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درباره فرقبین تیغه برش و تیغه اره در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.


تیغه برش و تیغه اره چیست؟


تیغه برش انواع مختلفی دارد که یکی از آنها تیغه اره نام دارد. تیغه اره در صنایع مختلفی به کار می‌رود و اهمیت زیادی برای بریدن قطعات گوناگون دارد. این قطعه به عنوان یک زیر مجموعه مهم از تیغه برش شناخته می‌شود. تیغه اره دارای انواع تیغه اره آهن بر، تیغه اره عمودبر، تیغه اره مویی، تیغه سرامیک بر، تیره اره ام‌دی‌اف بر و… است. از انواع مختلف تیغه برش و تیغه اره با توجه به نیاز کاری استفاده می‌شود. تیغه‌های برش دارای انواع گوناگونی هستند. هرچه این تیغه‌ها کیفیت بالایی داشته باشند، می‌توانند اجسام گوناگون را در مدت بسیار کوتاهی برش دهند.


تفاوت تیغه اره و تیغه برش؟


همانطور که گفتیم تیغه اره به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های تیغه برش شناخته می‌شوند. جنسی که برای تولید این تیغه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد با یکدیگر متفاوت است. از آنجایی که تیغه برش باید استحکام و مقاومت بسیار بالایی داشته باشد از جنس‌های مقاوم‌تر تولید می‌شود. از تفاوت‌های دیگر تیغه‌های اره و تیغه برش می‌توان به طول عمر و دوام بالای آنها اشاره کرد. تیغه‌های برش مقاومت و استحکام بیشتری داشته و به همین دلیل طول عمر را به آنها نیز بیشتر از تیغه‌های اره است.
از تفاوت‌های دیگر این تیغه‌ها می‌توان به ضخامت و طول آنها اشاره کرد. با توجه به کاربردهای مختلف تیغه‌های اره و تیغه برش باید آنها را با توجه به نیاز کاری خودتان خریداری کنید. امروز تولید متنوع این تیغه‌ها باعث شده که در صنایع گوناگون از انواع مختلف تیغه استفاده شود. در صنایع نجاری نیز تیغه‌های اره برای بریدن انواع چوب با شکل‌های مختلف استفاده می‌شوند.


ویژگی‌های تیغه اره


یکی از ویژگی‌های مهم تیغه‌های اره قابلیت نویزگیری آنها است. نویزگیرها در دو نوع مختلف رزین‌دار و بدون رزین تولید می‌شوند. رزین‌های نویزگیر در تیغه اره خاصیت کشسانی شیارها را کم می‌کنند و از حرکت آنها جلوگیری می‌شود. از ویژگی‌های دیگر می‌توان به جنس آنها اشاره کرد. امروزه برای تولید تیغه‌های اره از سگمنت کاربیت تنگستن با روکش‌های مختلف استفاده می‌شود. سگمنت باعث کیفیت بالای تیغه اره شده تا نتیجه کار مطلوب‌تر باشد.
از ویژگی‌های دیگر تیغه‌های اره می‌توان به جنس بدنه آنها اشاره کرد. زاویه و نوع دندانه‌های تیغه اره نیز تنوع بالایی دارند تا با توجه به جنسی که قرار است بریده شود انتخاب شوند. نحوه برشکاری تیغه‌های اره با توجه به تعداد دندانه‌های آنها مشخص می‌شود. صورتی که تعداد دندانه‌ها بیشتر باشد نتیجه کار صاف و نرم خواهد بود. تیغه اره با تعداد دندانه‌های بیشتر برای ام دی اف و صفحات ملامینی مناسب است. از ویژگی‌های دیگر می‌توان به زاویه قرارگیری الماس‌ها و شکل آنها اشاره کرد.
تیغه‌های عرب به صورت تولید می‌شوند که با قابلیت تیز شدن مجدد می‌توان از آنها در طولانی مدت استفاده کرد برخی از تیغه‌های اره به صورتی تولید می‌شوند که مجهز به سیستم آنتی کیک پک هستند. این سیستم باعث جلوگیری از ایجاد خلل در کارایی تیغه می‌شود.


ویژگی‌های تیغه برش


تیغه برش از یک صفحه بسیار تیز تولید شده تا بتواند صفات مختلف را برش دهد. از ویژگی‌های تیغه برش می‌توان به مقاومت و اصطکاک استحکام بسیار بالای آن اشاره کرد. آلیاژی که برای تولید تیغه‌های برش استفاده می‌شود کیفیت بالایی دارد. این تیغه‌ها در هنگام برش‌های طولانی با سختی زیاد دچار شکستگی و خم شدگی نشده و طول عمر بالایی خواهند داشت. از آنجایی که این تیغه‌ها با استانداردهای لازم تولید می‌شوند در برابر حرکت‌های مداوم برش دچار تغییر زاویه نشده و به شکل اولیه خود باز باقی می‌مانند.
از ویژگی‌های دیگر می‌توان به ارتفاع آنها اشاره کرد که باعث قدرت برش بیشتر خواهند شد. از تیغه برش بیشتر برای بریدن سنگ و سرامیک استفاده می‌شود جنس تیغه برش باید به صورتی باشد که در هنگام بریدن سنگ‌ها و سرامیک‌ها دچار حرارت زیاد نشود و به شکل اولیه خود باقی بمانند. مجموعه‌هایی که انواع تیغه برش را طراحی و تولید می‌کنند باید جزئیات کار را برای تولید این تیغه‌ها رعایت کنند تا برای برش انواع سنگ‌ها مناسب باشند.

نتیجه گیری

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم تیغه‌ها تنوع بالایی در تولید خود دارند و در صنایع گوناگون از آنها استفاده می‌شود. از آنجایی که تیغه‌ها باید استحکام و طول عمر بالایی داشته باشند باید از جنس‌های بسیار با کیفیتی تولید شوند. تیغه‌های برش انواع مختلفی دارند که یکی از آنها تیغه اره نام دارد .تیغه اره در انواع مختلف خود برای بریدن جنس‌های گوناگون به کار می‌رود. در صورتی که بخواهید از انواع تیغه استفاده کنید باید به نیاز کاری خود دقت داشته باشید تا یک محصول استاندارد را خریداری کنید. Cuttools.ir اطلاعات مفیدی درباره تفاوت بین تیغه اره و تیغه برش در اختیار شما قرار می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *