در صنعت ساخت و ساز، شما به طور مداوم با ابزارهای مختلف برای انجام وظایف گوناگون کار می کنید. از تیغ الماسه برای برش سطوح مختلف مانند بتن، گرانیت، آسفالت، سنگ، چدن، آجر، قلوه سنگ و سایر مصالح ساختمانی استفاده می شود. مزیت اصلی تیغ برش استفاده از یک ماده بسیار ساینده یعنی الماس برای برش سریع تر و با ایمنی کامل مواد مقاوم است . محبوبیت تیغ الماسه در 20 سال گذشته به بسیاری از شرکت ها و افراد این امکان را میدهد که در تمام کارهای برش خود سریع تر، کارآمدتر و تمیزتر کار کنند.
در این رابطه باید بدانید هر ابزاری که استفاده می کنید برای کمک به شما در انجام یک کار خاص طراحی می شود. شما از چکش برای پیچاندن چیزی استفاده نمی کنید، همان طور که از آچار برای تراز کردن تخته استفاده نمی کنید. همین در مورد تیغه های اره الماسی نیز صادق است. هر تیغه برای یک کار خاص طراحی می شود و بهتر است فقط برای آن کار مورد استفاده قرار گیرد.

تیغ الماسه

تیغ الماسه چیست؟


تیغ الماسه تیغه ای کاربردی و باکیفیت است که از سختی و ذرات ریز الماس برای بهبود و افزایش توانایی برش آن استفاده می شود. تیغه، هسته ای فولادی دارد که توسط یک پوشش پودری فلزی حاوی ذرات الماس احاطه می شود. اندازه و سختی الماس با توجه به نوع تیغ برش، یعنی ماده ای که برش می دهید، در غلظت های مختلف طراحی می شود. در پروژه های مختلف از این نوع تیغه برای برش دقیق انواع مصالح ساختمانی استفاده می شود.


تیغه های الماس چگونه کار می کنند؟


بر خلاف بسیاری از تیغه های دیگر، تیغ الماسه مواد را برش نمی دهد. در عوض، آن ها از اصطکاک ایجاد شده بین ماتریس اتصال الماس و مواد برش داده شده استفاده می کنند تا مانند چرخ سنگ زنی کار کند.
همان طور که تیغه از میان مواد می‌ چرخد، سطح آشکار الماس ‌ها، مواد در حال برش را به پودر ریز خرد می ‌کنند.
پس از چندین هزار عبور از مواد در حال برش، الماس های در معرض دید شروع به ترک خوردن و شکستن می کنند. ماتریس نگهدارنده الماس نیز شروع به از بین رفتن می کند. در نهایت الماس به طور کامل می شکند و تکه های آن با موادی که در حال تراشیدن است از بین می رود.
همان طور که الماس فرسوده می شود و می شکند، فرسایش کنترل شده پیوند فلزی حاوی الماس، نقاط تیز الماس جدیدی را در معرض دید قرار می دهد. این چرخه فرسایش و قرار گرفتن در معرض تا زمانی ادامه می‌یابد که تمام بخش باند الماس و فلز این بخش از بین برود. هنگامی که بخش برش مصرف شد، تیغه دیگر آسیاب نمی شود و به اپراتور اجازه می دهد تا بداند که زمان تیغه جدید فرا رسیده است.


انواع تیغ الماسه


اگر در مورد انواع تیغه های برش کنجکاو هستید، در اینجا ضمن معرفی انواع تیغ الماسه به کاربردهای هر یک می پردازیم.

تیغ الماسه با لبه قطعه بندی

تیغ با لبه قطع بندی


یکی از بزرگ ترین مشکلات تیغ الماسه داغ شدن بیش از حد است. منابع در دسترس شما نقش زیادی در تصمیم گیری برای انتخاب تیغه اره ایفا می کند.
معمولا این نوع تیغه به 10 تا 14 قسمت با شیار عمیق در بین هر بخش تقسیم می شود. این تیغه برای مواقعی که به آب دسترسی ندارید گزینه بسیار خوبی است. زیرا شیارهای لبه امکان انتقال حرارت کافی را فراهم می کند. اگر هنگام برش دقت نکنید، تیغه بیش از حد گرم می شود. اگر این اتفاق بیفتد، تیغه پیچ می خورد و دیگر قابل استفاده نخواهد بود.
تیغه ‌های لبه ‌دار معمولا روی بتن و آجر استفاده می ‌شوند. با توجه به طراحی این تیغه، برش خوب و تمیزی نخواهید داشت. اگر بخواهید این نوع تیغه را روی چیزی شبیه کاشی امتحان کنید، احتمال زیادی وجود دارد که کاشی را خرد کرده و خراب کنید.
ویژگی ها
آن ها را می توان به صورت خشک یا مرطوب اجرا کرد. خیس کردن این تیغه ها عمر مفید آن ها را افزایش می دهد.
برش ها (قطعات) روی لبه تیغه اجازه جریان هوا و خنک شدن هسته تیغه را می دهند.
این قطعات همچنین خروجی بهتری برای برش سریع تر ارائه می دهند.
تیغه ها زبرترین برش را ایجاد می کنند.
مناسب برش بتن، آجر، سنگفرش بتنی، بنایی/بلوک، بتن سخت/مسلح و سنگ آهک است

تیغ الماسه رینگ توربو

تیغ الماسه رینگ توربو


تیغه رینگ توربو دارای بسیاری از ویژگی های مشابه تیغه رینگ تقسیم شده است. اگرچه آن ها بسیار متفاوت به نظر می رسند، اما آناتومی تیغه تقریبا یکسان است. تیغه رینگ توربو به بخش هایی تقسیم می شود و دارای سوراخ هایی برای انتقال حرارت بهتر است.
یکی از بزرگ ترین تفاوت ‌های بین رینگ توربو و این تیغ الماسه، نحوه کنترل گرما است. رینگ توربو را می توان مرطوب یا خشک کرد. سوراخ‌های تیغه مانند شیارهای روی تیغه لبه تقسیم ‌بندی شده عمل می کند و امکان توزیع بهتر گرما را فراهم می ‌کنند. نام رینگ توربو از قسمت های روی تیغه انتخاب شد. آن ها شبیه یک فن توربو هستند. این طراحی باعث می شود که هوا بر تیغه فشار وارد شود و آن را خنک نگه دارد.
باز هم، بسیار شبیه به تیغ الماسه قطعه ‌بندی شده، رینگ توربو بتن و آجر را برش می دهد. با این حال، بر خلاف رینگ طبقه بندی شده، رینگ توربو می ‌تواند مواد سنگ آهک سخت ‌تری را نیز برش دهد. از آنجایی که هیچ شکستگی در رینگ وجود ندارد، در مقایسه با برش ناهموار رینگ های تقسیم شده، برشی زیبا و تمیز خواهید داشت.
ویژگی ها
طراحی تیغ الماسه رینگ توربو، برای برش سریع تر در برنامه های مرطوب یا خشک می باشد.
بخش ‌های کوچک ‌تر روی لبه، خنک‌ کننده تیغه را با یک ماتریس الماس یکپارچه ارائه می‌ کنند.
این ابزار اغلب دارای سوراخ های کوچکی هستند که در سرتاسر تیغه پخش تا ظرفیت خنک کنندگی تیغه ها افزایش یابد.
طراحی بخش ‌های توربو به خارج کردن مواد کمک می کند و امکان برش سریع‌ تر را فراهم می‌ کند.
تیغه های لبه توربو به طور موثر بتن، آجر و سنگ آهک را برش می دهند.

تیغ الماسه لبه پیوسته

تیغ الماسه لبه پیوسته


به این نوع تیغ اغلب تیغ برش مرطوب می گویند. این به این دلیل است که توزیع حرارت داخلی یا ویژگی هایی مانند فن برای فشردن هوا روی تیغه وجود ندارد. این نوع تیغه ها معمولا بسیار صاف با جزئیات کمی هستند. از آنجایی که این تیغه دارای توزیع حرارتی داخلی نیست، باید آن را با جریان آب روی آن اجرا کنید. آب به حذف گرد و غبار از محیط کمک می کند و تجهیزات شما را تمیز نگه می دارد و ماندگاری بیشتری دارد.
تیغ الماسه لبه پیوسته، قادر است لبه بسیار تمیزی را هنگام برش سنگ مرمر، گرانیت، کاشی چینی و کاشی و سرامیک ایجاد کند. این سبک از تیغه ها نیز یکی از کندترین برش هاست.
ویژگی ها:
⦁ از این ابزار معمولا به عنوان تیغه های برش مرطوب، یاد می شوند.
⦁ آب تیغه را برای عمر طولانی تری خنک کرده، زباله ها را برای اصطکاک کمتر در ناحیه برش خارج می کند و تجمع گرد و غبار را کاهش داده که عمر ابزار را کاهش می دهد.
⦁این تیغ برش‌ های بهتر، اما کندتر را نسبت به سایر تیغه‌ های الماس ارائه می ‌دهند.
⦁ کاربردهای رایج برای برش سنگ مرمر، گرانیت، کاشی و سرامیک است.


کاربردهای متعدد تیغ الماسه


یکی از عناصری که امکان استفاده بیشتر و مکرر از این تیغه های الماس را فراهم کرده است، امکان استفاده از یک تیغه برای کاربردهای متعدد بوده است.
اما ورود دیسک های جدید کاربران را متقاعد کرده است که مواد مختلف را با این ابزار برش دهند و نیازی به تغییر دیسک برای هر برنامه را از بین می برد.
ویژگی هایی مانند کارآمد بودن، امکان کار سریع در ایمنی کامل، قیمت های مناسب، استفاده از تیغ الماسه را در راس ابزار قرار می دهد تا در اولویت همه متخصصان ساختمان قرار گیرد.
هنگامی که شرکت های ساختمانی وظیفه برش دیوارها، باز کردن شفت ها، تخریب پایه های پل یا برش بالکن را دارند، تنها یک راه حل برای آن ها در دسترس است: استفاده از دیسک های تیغ الماسه. در واقع، با کمک اره‌ های هیدرولیک، کاربرد تیغ های برش برای این کارهای عظیم ضروری می شود. آن ها باعث کار تمیز و بدون خستگی می شوند. همچنین اجازه می دهند فعالیت بسیار آرام تری نسبت به هنگام تخریب با استفاده از یک بتن شکن برقی یا پنوماتیکی یا حتی یک هیدرولیک انجام دهند.


 چرا از تیغه های الماس استفاده کنیم؟

کاربرد های تیغ الماسه

طول عمر طولانی


تیغه های الماس معمولا از یک اتصال سخت استفاده می کنند که طول عمر آن ها را به شدت افزایش می دهد. همچنین می توان چندین ساعت بیشتر از گزینه های با کیفیت پایین تر استفاده کرد.

برش های دقیق


تیغ الماسه در صنایع مختلف – از ساخت و ساز و سنگ تراشی، تا بخش های مراقبت های بهداشتی و هوافضا استفاده می شود. بر خلاف چرخ های ساینده، تیغه های الماس در زمان برش پاره نمی شود. در عوض، آن ‌ها را به آرامی خرد می ‌کنند و در هنگام کار با مواد ظریف ‌تر، مزایای مشخصی را ارائه می ‌دهند.

آن ها همچنین ضایعات کمتری نسبت به ابزارهای جایگزین تولید می کنند که آن ها را به انتخابی ایده آل در هنگام کار با مواد با ارزش تبدیل می کند. برش های حاصل نه تنها دقیق اند، بلکه عاری از خطوط خشن یا لبه های ناهموار هستند.

مقرون به صرفه

در حالی که قیمت تیغه های برش الماس بیشتر از چرخ های ساینده است، دقت بی نظیر آن ها نه تنها برای یک محصول نهایی تمیز عالی است، بلکه باعث صرفه جویی گسترده در ضایعات مواد نیز می شود. به همین ترتیب، دقت و سهولت استفاده از آن‌ ها نیز می ‌تواند باعث صرفه‌جویی در وقت شما در برش ‌ها شود و به شما امکان می ‌دهد کارهای بیشتری انجام دهید. از آنجایی که تیغ الماسه بسیار بادوام است و به راحتی دوباره روکش می ‌شود، طول عمر بیشتری نسبت به جایگزین ‌های ارزان ‌تر دارد و در هزینه‌ های تعویض صرفه‌ جویی می‌کند

در این مقاله با ویژگی های تیغ الماسه آشنا شدیم و به بررسی مشخصات و کاربرد هر کدام از آنها پرداختیم، تا بتوانید به کمک مطالعه این مقاله، بهترین انتخاب را با توجه به حوزه کاری خود داشته باشید و نسبت به خرید انواع صفحه برش الماسه اقدام نمایید.

فروشگاه کات تولز، ارائه دهنده انواع تیغ برش مانند تیغ پرسلان، تیغ الکترو پلیت، سرامیک بر و سمباده با بهترین کیفیت به صورت فروش تک و عمده.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *