صفحه برش چیست؟

   صفحه برش، یک ابزار مصرفی است که در دستگاه‌های برش زاویه‌ای (فرز) برای برش انواع فولاد، آلومینیوم و سایر آلیاژهای فلزی به کار می‌رود. این محصول از توری تقویت کننده فایبرگلاس، رزین های آلی و مواد ساینده، که تحت گرما و فشار بالا تشکیل شده‌اند، تولید می‌شود. با ما همراه باشید تا در ادامه با صفحات برشی، نحوه استفاده از آنها و همچنین انواع مختلف این محصول، بیشتر آشنا شویم.

تفاوت صفحات برشی و ساینده

در مقایسه با دیسک‌های ساینده، صفحه برش دارای قطر کمتری است تا بتواند بهترین برش‌هارا با دقت بالا را انجام دهد. به همین دلیل است که کار با آنها خطرناک‌تر بوده و تجربه نسبتا بالاتری را می‌طلبد. اگر به طور ناگهانی موقعیت دستگاه‌های برش زاویه‌ای (دستی) را تغییر دهید یا از آنها در موقعیتی استفاده کنید که باعث خم شدن آنها شود، این صفحات به راحتی خرد می شوند.

دیسک‌های برش یا صفحات برش، علاوه بر کاربرد، از نظر ساختار و نحوه استفاده نیز با صفحات سایشی (سنگ زنی) متفاوت هستند. صفحه‌های سنگ زنی از مواد ساینده برای خرد کردن قطعات و زائده‌ها از روی قطعه کار از زاویه‌ای کم استفاده می‌کنند، در حالی که صفحه‌های برش معمولاً برش‌های دقیق و باریکی را در زوایای 90 درجه ایجاد می‌کنند. در نتیجه، دیسک‌های برش اغلب نازک‌تر از صفحات سایشی هستند.

نحوه استفاده از صفحه برش

   صفحه برش به‌ سادگی روی یک دستگاه فرز دستی یا یک دستگاه برش ثابت نصب می‌شود. صفحه‌ها معمولاً هزاران بار در دقیقه می‌چرخند و به همین دلیل می‌توانند فرآیند برش را با سرعت بالایی انجام دهند. در استفاده از این محصولات باید توجه داشت که این صفحات اصطکاک زیادی ایجاد می‌کنند که در نهایت این عامل منجر به افزایش دما در نقطه‌ی برش می‌شود. اگر یک فرد غیر حرفه‌ای برش را انجام دهد، ممکن است باعث تاب ‌برداشتن یا بدشکل ‌شدن قطعه در هنگام برش شود. بهترین راه برای جلوگیری از این امر این است که فرایند برش را با دقت بالایی انجام دهید و هیچ عجله‌ای برای تکمیل هرچه زودتر فرآیند نداشته باشید.

توجه: بعد از بستن صفحه برشی بر روی دستگاه، حتما از درستی و محکم بودن آن اطمینان حاصل کنید. همچنین، استراحت‌های کوتاه هنگام برش می‌تواند از گرم‌ شدن سریع نقطه برش و قطعه کار جلوگیری کند.

ضخامت صفحات برشی

   یکی از آیتم‌هایی که در نوع برش و میزان دقت آن تاثیر گذار است، ضخامت صفحه برش می‌باشد. به طور کلی می‌توان گفت هرچه ضخامت یک صفحه برش کمتر باشد، عملیات برش سریعتر انجام می‌شود و دلیل آن سطح مقطع کوچکتر دیسک و اصطکاک کمتری است که با قطعه کار ایجاد می‌کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از صفحات برشی نازک‌تر این است که در محل برش، دما به میزان کمتری افزایش یافته و جرقه کمتری تولید می‌شود. البته در مقابل این مزایا هرچه ضخامت کمتر باشد، استحکام و مقاومت ابزار در مقابل شکستن و خرد شدن نیز کاهش می‌یابد.

بر اساس استانداردهای گذشته، ضخامت مناسب صفحات برشی ۳ میلی‌متر تعیین شده بود. این میزان ضخامت، هم الزامات ایمنی را به همراه دارد و هم باعث می‌شود تا عملیات برش به بهترین نحو انجام شود. البته امروزه و با پیشرفت تکنولوژی، ضخامت صفحه‌های برشی در یک دامنه مشخص از 1 تا 3 میلی‌متر تعریف شده است.

   پیشرفت در صنعت تولید صفحه برش باعث شده تا گزینه‌های متنوع‌تری از این محصولات در بازار موجود شوند و هر کدام کاربرد خاص خود را داشته باشند. این تنوع در محصول، باعث شده تا صفحات برشی در موقعیت‌ها و صنایع گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

دانه ها در صفحه برش

   صفحه برش به کمک دانه‌های خاصی که در ساخت آن به کار رفته‌اند، عملیات برش را انجام می‌دهد. این دانه‌ها انواع گوناگونی دارند. دانه‌های مورد استفاده در ساخت این محصولات معمولا از مواد زیر تشکیل می‌شوند.

  • اکسید آلومینیوم: از این مواد در ساخت دیسک‌هایی که برای برش قطعات آهن و فولادی به کار می‌روند، استفاده می‌شود.
  • دانه اکسید آلومینیوم و زیرکونیوم: از این مواد نیز در ساخت صفحه برش مناسب جهت فلزات و فولادهای سخت استفاده می‌شود.
  • سرامیک اکسید آلومینیوم: این دانه‌ها، قوی‌ترین ماده ساینده در در نوع خود می‌باشند و از آن‌ها برای لایه برداری و برش قطعات با سختی بسیار بالا استفاده می‌شود.
  • دانه کاربید سیلیکون: این دانه‌ها در صفحاتی به کار می‌روند که موارد استفاده بالایی داشته و برای اکثر مواد غیرفلزی مثل سنگ، پلاستیک، لاستیک و حتی برخی فولادهای سخت کاربرد دارند. البته این دانه‌ها نسبت به سایر مدل‌ها از سختی کمتری نیز برخوردارند.

نقش فایبرگلاس در صفحات برشی:

   در فرآیند ساخت و تولید صفحات برشی از میزان مشخصی فایبرگلاس به کار می‌رود و دلیل استفاده از آن استحکام و دوام بیشتر محصول است. استفاده از یک لایه فایبرگلاس در ساختار صفحات، باعث افزایش میزان سرعت برش و در عین حال کاهش احتمال آسیب دیدن و تاب برداشتن قطعه‌ در حال برش می‌شود. تقویت‌کننده‌های نوع دوگانه و سه‌گانه که از چند لایه‌ فایبرگلاس تشکیل شده‌اند، به منظور پشتیبانی در برش‌های صنعتی با لرزش بالا به کار می‌روند.

انواع صفحه برش:

   صفحه برش بر اساس قطر دیسک، در چندین سایز متفاوت ساخته می‌شود. این ابزار با قطرهای 115/ 125/ 180/ 210/ 230/ 250/ 300/350 میلی‌متر تولید شده و در بازار موجود می‌باشد. شما می‌توانید بر اساس نوع برش و عملیاتی که مد نظرتان است یکی از این صفحات را انتخاب کنید. گفتنی است که پرفروشترین مدل‌های این محصولات در بازار، 115 ،180 و 230 میلی‌متر می‌باشد. البته سایزهای دیگر صفحات مثل 300 و 350 میلی‌متری نیز در دستگاه‌هایی که برای برش پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرند، کاربرد دارند.

صفحه برش آهن:

   برای برش دادن قطعاتی که از جنس فولاد و آهن می‌باشند(که جزو سخت‌ترین فلزات هستند)، نیاز به یک صفحه برش داریم که نرخ برش بالایی را در حین عملیات ارائه دهد. معمولا در ساخت صفحه برش آهن از دانه‌های سرامیکی استفاده می‌شود. این دانه‌های سرامیکی به صفحات این امکان را داده تا عملیات برش آهن را با سرعت نسبتاً بالایی انجام دهند و از طرفی اصطکاک حاصل از فشار کمتری ایجاد شود.

صفحه آهن بر، یک دیسک برشی پرکاربرد است که در سایزهای 115 ، 180 و 230 ساخته می‌شود. درست است که این محصولات برای برش آهن ساخته شده‌اند، اما می‌توان از آنها برای برش قطعات نرم‌تر مانند آلومینیوم نیز بهره برد.

برش آهن بزرگ 230 اوسیس

نحوه عملکرد صفحه برش آهن

در قسمت قبل گفتیم که صفحه برش آهن از دانه‌های ریز ساینده‌ تشکیل می‌شود. برای انجام عملیات بر روی قطعات آهنی، باید صفحه را به دستگاه فرز متصل کنیم. صفحه برش به کمک دستگاه، با سرعت بسیار بالایی می‌چرخد و باید در این مرحله صفحه را به آرامی نزدیک محل برش مورد نظر کنید. پس از تماس دیسک با قطعه کار و انجام عملیات برش، به تدریج دانه‌‌های سایشی صفحه برش از آن جدا می‌شوند. این دانه ها کاملا تیز و بُرنده بوده و در اثر برخورد با سطح مورد نظر، فرآیند برش را به بهترین شکل انجام می‌دهند. شما می‌توانید صفحات آهن بر را بر روی انواع دستگاه‌های مینی فرز‌، دستگاه فرز و همچنین پروفیل‌بر نصب کنید.

صفحه برش استیل:

   انتخاب صفحه برش متناسب و توجه به ضخامت آن، قبل از شروع عملیات امری حیاتی است؛ اما زمانی که موضوع برش استیل مطرح می‌شود باید دقت خود را چند برابر کنید. صفحات استیل، معمولا قطر کمی داشته و برای برش قطعه‌های نازک استیل یا میله‌های کم قطر به کار می‌روند. صفحات استیل بر نسبت به سایر مدل‌ها مواد کمتری را در هر بار برش، حذف می‌کند تا عملیات برش، سریع‌تر و بی‌نقص‌تر انجام شود. صفحه برش استیل اصطکاک و گرمای کمتری را در طول عملیات تولید می‌کند و احتمال تغییر رنگ قطعه، پس از انجام برش را کاهش می‌دهد. 

استیل بُر مینی 115 کلینگ اسپور

  صفحات استیل بر، در سه سایز 1میلی‌متر، 2میلی‌متر و 3میلی‌متری در بازار موجود می‌باشند. صفحه برش استیل 1میلی‌متری برای برش قطعات با قطر بسیار کم استفاده می‌شود و صفحه استیل بر 2 و 3 میلی‌متری برای برش قطعات با قطرهای بیشتر به کار می‌روند. همچنین از صفحه برش استیل می‌توان برای برش دادن چند نمونه دیگر از فولادهای سخت استفاده نمود(استیل هم یک فلز سخت محسوب می‌شود، البته با قطر کم). یکی از راه‌های شناسایی این ابزار، صاف بودن کل سطح آن می‌باشد.

صفحه برش بتن

   صفحه‌های برش بتن، دارای لبه‌های تیز الماسی هستند و شکل ظاهری یکپارچه‌ای ندارند. این صفحات نسبت به مدل‌های استیل و آهن بر، قطر بیشتری داشته و معمولا در سایزهای ۳۰۰ تا ۷۵۰ میلی‌متر طراحی و تولید می‌شوند. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، صفحه برش بتن، از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به صفحات سرامیک بر دارند. این نوع دیسک برش، یکی از مهم ترین و پرکاربردترین محصولات در نوع خود بوده و جزوی از انواع صفحات فرز به شمار می‌آید.

صفحه پروفیل بر:

   همانطور که از اسم این صفحه برشی مشخص است، این محصول به منظور برش دادن انواع صفحات پروفیلی ساخته شده است. همچنین از این صفحه و به کمک دستگاه فرز می‌توانیم لوله، قوطی و پروفیل‌های ساختمانی مورد نیاز را تولید کنیم. گفتنی است که از صفحه پروفیل بر در فرز آهنگری نیز بهره می‌برند.

پروفیل بُر 400 wings

صفحه سنگ بر:

   برش دادن به کمک صفحات برشی فقط محدود به قطعات فلزی و بتنی نمی‌شود. شما به کمک این صفحه می‌توانید انواع قطعات سنگی را برش دهید. این محصول برای برش سنگ‌هایی که قطر آنها بین ۱.۵ تا ۲.۵ میلی‌متر است کاربرد دارد(مثل سنگ‌هایی که در ساخت و نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شوند).

صفحه سنگ بزرگ230 کلینگ اسپور

صفحه مینی فلاپ:

   صفحه مینی فلاپ‌ متشکل از چندین سنباده است که به صورت مورب بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند. تمایز و برتری مینی فلاپ‌ها نسبت به صفحه‌های سنباده، عملکرد سایشی و راحتی بیشتر کاربر در حین عملیات است.

سنباده فلاپ مینی 115 اوچر

صفحه سایش و لایه برداری:

   صفحه‌ ساب (ساینده)، یکی از بهترین ابزارهایی است که به کمک آن می‌توان پلیسه‌های قطعات را گرفت و از سطح آنها جدا کرد. همچنین با استفاده از این صفحه می‌توان محل برش را کاملا صاف و مسطح کرد. این محصولات در قطرهای مختلف 115، 180 و 230 میلی‌متری تولید می‌شوند.

صفحه برش سرامیک:

   صفحات سرامیک بر عملیات برشکاری قطعه را به صورت سایشی انجام می‌دهند (دقیقا مشابه صفحات فیبری)؛ اما برخلاف صفحه برش فیبری، فقط لبه‌های دیسک‌ برش سرامیک دارای دانه‌های سایشی بوده که از طریق جوش دادن، به لبه‌های صفحه برش متصل شده‌اند (صفحه دو تکه).

صفحه سنباده:

  این صفحه‌ها، مناسب‌ترین انتخاب برای لایه برداری و سنباده کاری بر روی انواع سطوح قطعات می‌باشند. نوع صفحات سنباده، بر اساس میزان نرمی و سختی آنها مشخص می‌شود.

در این مقاله در خصوص صفحات برش و انواع آن توضیح دادیم. برای مشاهده تمامی محصولات تیغ و سمباده وارد فروشگاه شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *