قبل از معرفی انواع تیپ دندانه های تیغ الماسه بهتر است تعریفی از تیغ الماسه داشته باشیم تا درک مطالب آتی بهتر شود. تیغ الماسه ابزار برشی است که روی دستگاه های متفاوتی مانند دورکن، اره فارسی بر و… نصب می شود. در کارگاه ها و تولیدی ها از ابزارآلات برش مختلفی استفاده می شود که استانداردهای مشترکی دارند. اما این ابزارهای برش در نوع بدنه، دندانه و قابلیت نوع برش با هم فرق دارند.
هریک از تیغ الماسه ها برای برش متریال خاصی کاربرد دارند. بنابراین هر کدام ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. این تیغه انواع مختلفی مانند : تیغ اره چوب بر، تیغ اره ام دی اف بر، تیغ اره آلومینیوم بر و… دارد که هر کدام در تعداد دندانه و زاویه آنها باهم متفاوت هستند

انواع تیپ دندانه های تیغ الماسه

  • انواع تیپ دندانه های تیغ الماسه بسیار متنوع است که برای برش هر متریال باید تیغ الماسه ی مناسب انتخاب شود. در این قسمت به انواع الماسه ها می پردازیم :
  • تیپ دندانه Flat top (FT)
  • تیپ دندانه(ATB) Alternate Top Bevel
  • تیپ دندانه Combi or ATB R
  • تیپ دندانه Triple chip Grind (TCG)
  • تیپ دندانه MTCG
  • تیپ دندانه Hollow Face
  • تیپ دندانه Conical Teeth
  • تیپ دندانه HI ATB Grind


کاربرد تیغ الماسه با تیپ دندانه های مختلف


تیپ دندانه Flat top (FT) :

کاربرد تیغ الماسه با تیپ دندانه FT برای برش انواع چوب است. سطح بالای دندانه ها صاف و بدون هیچ کونیکی است و از نفوذ پذیری بالایی برخوردار است. این نفوذ پذیری مانع خرد و ترک چوب هنگام برش در سرعت های بالا می شود. در تیغ اره های Rip Cut از این دندانه ها استفاده می شود.
تیپ دندانه(ATB) Alternate Top Bevel : کاربرد تیغ الماسه با تیپ دندانه ATB برای انواع چوب و تخته های سه لایه و روکش دار است. این تیپ دندانه کیفیت برش بسیار خوبی دارد. ساختار آن به صورت یک کونیک به سمت راست و یک کونیک به سمت چپ است که این دندانه ها به طور متناوب تا انتهای الماسه ادامه دارد.


تیپ دندانه Triple chip Grind (TCG) :

کاربرد تیغ الماسه با این تیپ دندانه برای مواد کامپوزیتی و تخته های چند لایه، لمینت، ام دی اف و انواع فلزات غیر آهنی است. مزیت استفاده از این تیپ دندانه عدم ایجاد پلیسه و لب پریدگی در برش انواع سطوح روکش دار است.

تیپ دندانه


تیپ دندانه Hollow Face :

این تیپ دندانه که بیشتر برای برند های استارک، سی ام تی و فروید مورد استفاده قرار می گیرد یکی از انواع جدید و خاص دندانه ها است. کاربرد تیغ الماسه با این تیپ دندانه برای برش پانل های روکش دار بوده و با استفاده از آن دیگر نیازی به تیغ اره خط زن نخواهد بود. طراحی این دندانه ها به صورت، یک دندانه از دو طرف کونیک و یک دندانه به حالت محدب است.


تیپ دندانه Conical Teeth :

این تیپ دندانه برای مشخص کردن مسیر برش روی تخته های روکش داری مانند : ام دی اف و یا ملامینه استفاده می شود. این تیپ مخصوص تیغ اره خط زن می باشد و حالت دندانه ها از دو طرف دارای یک کونیک بسیار بلند و نوک دندانه صاف است.


تیپ دندانه HI ATB Grind :

کاربرد تیغ الماسه با این تیپ دندانه برای خط زدن است که در دستگاه های دورکن و پانل مورد استفاده قرار می گیرد. حالت دندانه های این تیپ شبیه دندانه های ATB می باشد با این تفاوت که زاویه دندانه ها تهاجمی تر و با کونیک بیشتر است.

تیغه الماسه


تیپ دندانه Combi or ATB R :

 

این تیپ دندانه ترکیبی از تیپ های FT و ATBاست. این دندانه ها برای برش در جهت مخالف بافت چوب مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی تیغ الماسه هایی که از این دندانه بهره می برند این است که چهار دندانه دارای کونیک چپ و راست و یک دندانه به صورت صاف و مسطح است.


تیپ دندانه MTCG :

ویژگی تیغ الماسه با این تیپ دندانه این است که دندانه های اول، از دو طرف کونیک تند دارد و در مقابل دندانه ی دوم یک کونیک بسیار کم دارد.
به طور کلی برای خرید انواع تیغ الماسه این سوال پیش می آید که کدام تیغ الماسه مناسب تر است؟
برای خرید تیغ الماسه اولین چیزی که جلب توجه می کند قیمت آن است که برای بسیاری از تولیدکنندگان مهم است. در بازار تیغه الماسه های مختلفی با برند های گوناگون موجود است که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. قیمت بر اساس برند، تعداد دفعات تیز شدن و کشور سازنده ی آن تعیین می شود.
تیغ الماسه هایی که سایز الماس آنها کوچک است اکثرا یکبار مصرف بوده و قیمت پایین تری دارند. نکته تعیین کننده ی قیمت بعد از برند و کشور سازنده ی تیغه، تعداد دفعات تیز شدن آن نیز است.

در این مقاله، انواع تیپ بندی دندانه های تیغ الماسه را بررسی کردیم و شما را با کاربرد و ویژگی های هر تیپ آشنا کردیم، تا شناختی نسبی، بر انواع دندانه های تیغ الماسه داشته باشید، و بتوانید نسبت به خرید انواع آن اقدام نمایید.

فروشگاه کات تولز، فروشنده و ارائه دهنده انواع محصولات سایشی و برش، نظیر صفحه سنگ، تیغه های برش مانند تیغ سرامیک بر،  تیغ گرانیت بر، چوب بر و…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *