سنباده چیست؟

معرفی انواع سنباده

سنباده، نوعی ورق از جنس کاغذ می‌باشد، که ممکن است از پارچه و یا بکینگ که به آن فیلم نیز میگویند، ساخته شود. سمباده وسیله‌ای کاربردی برای سایش سطوح است که معنای آسیاب کردن هم می‌تواند باشد. انواع سنباده، در مدل‌های مختلفی چون، دستگاه سنباده که از نوع الکترونیکی آن است و سنباده دستی و همچنین کاغذ سنباده وجود دارد.

این وسیله برای صاف نمودن سطح‌های ناهموار و ناصاف استفاده می‌شود. معمولا قبل از رنگ کردن چیزی، آن را سنباده میکنند تا رنگ به خوبی روی آن بنشیند. برای مثال سطح کوزه سفالی یکی از این مواردی است که اغلب قبل از رنگ امیزی به سنباده کاری نیاز دارد. همچنین، سنباده از نظر زبری درجه بندی متفاوتی را، دارد که با یک عدد به همراه یک حرف لاتین، برای مثال P،  مشخص می شود. که این اعداد از گرید P16 که زبرترین یا اینکه خشن ترین حالت میباشند تا گرید P10000 که نرم ترین حالت محسوب می‌شوند، درجه بندی میشود.

سنباده یک ماده معدنی است که جهت پولیش، فرم دهی و سایش انواع قطعات مورد استفاده قرار می گیرید. این ابزار سایشی، به شکل طبیعی و مصنوعی میتوانید آن را پیدا کنید.

اگر بخواهیم به تاریخچه سنباده بپردازیم، در آن زمان از مالش یک سنگ سخت بر سنگ دیگری، سلاح ها و ابزار هایی به وجود می آورند. پس سنباده از همان ابتدا در زندگی انسان و فرم دهی به وسیله های گوناگون نقش داشت. در این مقاله با فروشگاه سنگ ابزار کات تولز همراه باشید، تا با کاربرد های سنباده بیشتر آشنا شویم.

کاربرد های سنباده

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، سنباده وسیله‌ای برای سایش و سوهان کشیدن می باشد. همچنین به معنی وسیله آسیاب کردن نیز معنی می‌شود، که در مدل‌های گوناگون مثل سنگ سنباده، کاغذ سنباده و یا دستگاه سنباده از نوع الکتریکی و دستی میتوانید آن را بیابید. اغلب جهت صاف کردن و آماده کردن سطح‌های ناهموار و خشن به کار گرفته می‌شود، تا برای رنگ‌کاری آماده شوند. همچنین از ساییدن و صاف کردن آن برای آماده سازی برای چسب کاری کردن استفاده می‌شود.

برخی از کاربرد های سمباده:

سنباده ها، کاربردهای بسیاری دارند، که با توجه به نوع فعالیت، باید سنباده مورد نیاز خود را استفاده کنید. از کاربرد های سنباده، می توان به سایش و از بین بردن کثیفی ها، استفاده به عنوان سوهان و سایش انواع سطوح چوبی، فلزی و پلاستیکی اشاره کرد.

 

اهمیت دانه بندی در سنباده

بعد از تهیه دانه های ساینده اغلب به روش های مصنوعی، آنها را خرد میکنند و از آسیاب های مخصوص عبور میدهد، همچنین در هنگام عبور از ابعاد سوراخ های استاندارد ویژه ای استفاده میکنند و آنها را تقسیم بندی یا کلاسه می نمایند.

اندازه دانه ها با عددی که به وسیله پهنای معینی از تور به کار می رود در الک مربوطه مطابقت دارد. اعداد دانه بندی تعداد شبکه های موجود در یک اینچ طول لبه الک را مشخص میکند و نمایان میسازد که ذره ساینده از آن عبور کرده. کوچکتر بودن دانه ها به معنای قرار داشتن دانه های بزرگتر در هر اینچ می‌باشد.

ساینده هایی که روکش دارند، از دانه های ساینده می باشند. که پایه آن یک جنس انعطاف پذیر همانند کاغذ، پارچه و همچنین الیاف ولکانیزه و یا اینکه فیلم پلاستیکی می باشد. کاغذ سنباده می‌تواند مثال خوبی باشد. این چنین ساینده هایی از اندازه های گوناگون دانه بندی سنباده (گریت)، از دانه های درشت تر که در حدود دو میلیمتر هستند تا دانه های بسیار ریز با قطر حتی کمتر از یک میلی متر، میتوانند یافت شوند.

این دانه بندی ها، هریک برای کارهای خاصی می‌باشد. برخی برای کار با دست طراحی می شوند و برخی دیگر نیز به شکل خاص برای دستگاه ها طراحی می گردند. از جمله سنباده های تسمه ای یا نواری که هریک برای دستگاه خاصی با اندازه خاص طراحی می گردند.

در واقع، دانه بندی در سنباده نشان دهنده میزان تراکم و زبری و نرمی هر سنباده می باشد. هر چقدر میزان عددی دانه بندی کمتر باشد، سنباده از زبری بیشتری برخوردار است و قدرت سایش بیشتری دارد و هرچقدر این دانه بندی کمتر باشد، به معنای تراکم و زبری کمتر، و نرمی سنباده می باشد

انواع سنباده

سمباده پوساب:

سنباده پوساب

سنباده پوساب در واقع یک نوعی از سنباده های کاغذی است که بسیار پر کاربرد می‌باشد، گاهی به آن سنباده پوست آب یا ضد آب نیز می گویند زیرا مقاومت خوبی در برابر آب دارد همچنین از انعطاف خوبی نیز برخوردار است. حالا سنباده پوساب در چه صنایعی مورد استفاده قرار میگیرد؟

سنباده پوساب جهت پاک کردن لکه، سایش سطوح، و از بین بردن زنگ زدگی فلزات و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر آن، از این سنباده در صنایعی همانند خودرو سازی، رنگ کاری، صنایع چوب، صنایع شیشه و سرامیک و غیره به استفاده می شود.

انواع سنباده پوساب زبر و نرم را در بازار میتوانید پیدا کنید، قابل ذکر می‌باشد که هرچه شماره این نوع سنباده ها بیشتر باشد سنباده نرم تر خواهد بود و هرچه شماره کاغذ سنباده پوساب پایین تر باشد سنباده از زبری بیشتری برخوردار خواهد بود.

به عبارتی دیگر ورقه های برش خورده سنباده را سنباده پوساب مینامند که ضمن سنباده زنی و پولیش کاری بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین در زمان استفاده از سنباده پوساب، حتما بایستی از ترکیب آب و کف استفاده کنید و برای از بین بردن خط و خش بدنه خودرو ها می توان از این نوع سنباده ضد آب بهره برد. همچنین ورق های سنباده پوساب دارای ابعاد 23*28 سانتی متر است.

سمباده فلاپ:

سنباده فلاپ

در کل فلاپ نسبت به دیگر انواع سنباده ها و ابزار سایشی در صنعت، مزایا و معایبی را دارا است. برای مثال در هنگام صاف‌کردن جوش‌ها بعد از استفاده از سنگ سنباده، فلاپ‌های استاندارد تا بیست و پنج برابر بیشتر از دیسک‌های فیبر رزین اکسید آلومینیوم یا همان سنگ ساب دوام دارند؛ و همچنین از سرعت و دقت بسیار بالایی نیز برخوردار هستند.

صفحه فلاپ از یک سنباده صد و پانزده میلی متری با زبری پرکاربرد 40 تشکیل می شود. همانطور که اشاره شد، این سنباده برای انواع کارهای سایش فلز و چوب و پلاستیک مناسب می‌باشد. فلاپ ها بر اساس رنگ دسته بندی میگردند. رنگ آبی این صفحه ها برای کار روی همه فلز ها و چوب ها طراحی و تولید میگردد. سنباده فلاپ، قابلیت نصب بر روی انواع دستگاه فرز و مینی فرز را دارد. سایز کوچک این سنباده، بر روی مینی فرز، و سایز متوسط و بزرگ آن، بر روی دستگاه فرز نصب می شود.

سنباده چتری:

سنباده چتری

سمباده چتری جهت پولیش و صیقل انواع سطوح، مورد استفاده قرار میگیرد. از سنباده چتری، با توجه به کاربرد های مختلف آن از گرید های زبر ونرم می توانید استفاده کنید. این نوع از سنباده ها برای استفاده دستگاه های قابل حمل برقی و همچنین بادی طراحی می شوند. علاوه بر آن این محصول دارای گرید بندی متفاوتی می باشد، و در دانه بندی نرم و زبر تولید می شود.

سنباده هزارلا:

سنباده هزارلا

سنباده هزارلا نیز نوعی از سنباده چتری می‌باشد. این سنباده با شکل و طراحی خاص خود، قدرت سایش بالایی دارد و مناسب سایش های ثابت و پرتابل می باشد. این نوع سنباده برای اولین بار توسط شرکت مطرح کلینگ اسپور تولید شد. از سنباده هزارلا، جهت سایش انواع سطوح فلزی، چوبی و پلاستیکی استفاده می شود.

سنباده پشت کرکی:

سنباده پشت کرکی یکی از انواع مختلف سنباده ها بوده که بر روی پد سنباده قرار می گیرند و جهت سایش سطح مورد نظر استفاده میگردند. جالب است بدانید که در این نوع از سنباده، از نوعی پارچه با بافت بخصوص که به وسیله چسب های مخصوصی به بکینگ یا همان (پارچه زیرین سنباده) می چسبد. بعد از آن با استفاده از قالب های مختلف به شکل ها و سایز های مختلف بریده میشوند. این نوع سنباده از کاربردی ترین و معروف ترین سمباده های موجود در بازار می باشد.

سنباده حلقوی:

سنباده حلقوی

سنباده های حلقوی کاربرد بسیار وسیعی دارند، از جمله در صنایع فلزی، غیر فلزی، قالب سازی، خودرو، فایبر گلاس، مدل سازی، سرامیک، شیشه و… کاربرد دارند.

این سنباده ساختاری استوانه ای دارد که به کاربر این امکان را میدهد تا به آسانی قطعه کار را سنباده بزند. از این سنباده می توان در شرایط کاری سخت کار کرد و در سنباده زنی با سختی بالا نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این سنباده ها بر روی پد لاستیکی قرار می گیرد و سطح کار را بیش از حد براده برداری نمیکنند. در واقع میتوان گفت که این سنباده بیشترین کاربرد را در بین مشغالی که با آن سر و کار دارند دارا است، در کارخانه های قالبسازی برای پولیش قالب مورد استفاده واقع می‌شود، همچنین در کارخانه جات تولید لوازم خانگی و…

ایده های ساخت ابتدایی این محصول از روی سنگ های انگشتی  برگرفته شد با این تفاوت که گریدهای بالاتری را نسبت به سنگ های انگشتی قادر است تحت پوشش دهد، گوناگونی ظاهری کمتری دارد و تنها سیلندریکال و به صورت استوانه یا لوله ای شکل عرضه می‌شود. این محصول شاید تنها ابزار سنباده ای به حساب اید که امروزه همه نیاز صنعت و بازار در داخل کشور تولید می‌شود و هیچ نمونه وارداتی از آن در بازار نخواهید دید.

 سنباده فیبری:

سنباده فیبری

این سنباده ها از کیفیت خوبی برخوردار بوده و دیسک های آلمینیوم تا سرامیک با خصوصیات ویژه را پوشش میدهد، اگر میخواهید به کاری با دقت بپردازید از این سنباده ها بهره ببرید.

این نوع از سنباده ها، کار صنعت گران فعال در زمینه های نقاشی ساختمانی و همچنین صنایع چوبی را بسیار آسوده می کند. به طوری که با استفاده از این ابزار می توانید از هدر رفتن زمان به میزان زیادی جلوگیری کنید. این سنباده ها در سه دسته تقسیم بندی میگردند.

درجه بندی سنباده کاغذی و شماره سنباده ها

انواع شماره سنباده:

درجه بندی سنباده و شماره سنباده ها

در این مقاله، انواع سنباده را معرفی کردیم و کاربرد های آن را بررسی نمودیم، تا بتوانید با توجه به نیاز خود، بهترین سنباده را انتخاب کنید. شما می توانید با مراجعه به دسته ی سمباده، در فروشگاه کات تولز، محصول مورد نظر خود را انتخاب و خرید نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *