فرق بین تیغه ام دی اف بر و چوب بر چیست؟ اگر شغلتان به صورتی است که با صنایع چوب سروکار داشته یا به این کار علاقه دارید، ممکن است برایتان سوال پیش آمده‌ باشد، که چگونه ام دی اف‌ یا چوب طبیعی به صورت صاف و مرتب برش زده می‌شود.

امروزه برای برش دادن محصولاتی که زیر مجموعه صنایع چوب و نجاری هستند، ابزارهای خاصی تولید و اختراع شده ‌است که باعث راحت‌تر و سریع‌تر شدن روند کار و بهبود بیشتر در برشکاری می‌شود. اصولا تنوع چوب‌های طبیعی بسیار زیاد بوده و هر کدام از این چوب‌ها دارای بافت‌های متفاوتی است. برای هر کدام از مدل‌های چوب، یک تیغه جدا طراحی شده‌است.

یکی از این چوب‌ها ام دی اف است، این محصول کاربرد گسترده‌ای در صنایع چوبدارد. این تنوع باعث شده ‌است که اکثر افراد از خود بپرسند که تیغه ام دی اف و تیغهاره چوب بر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در ادامه این مقاله،‌ فرق تیغه ام دی اف و تیغه برش چوب را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌های تیغه برش ام دی اف بر

روی صفحات ام دی اف، روکش‌های مختلف تعبیه شده‌ است. به همین دلیل برای برش ام دی اف، باید به سراغ تیغه‌هایی برویم که برش‌های تمیز و با کیفیتی ایجاد کند. دندانه‌های تیغه ام دی اف نسبت به تیغه چوب بر فاصله کمی از یکدیگر دارند و در نتیجه تعداد دندانه‌ها بیشتر است.

علاوه بر تعداد دندانه‌ها، شکل ظاهری عاج آن‌ها هم اهمیت بسیار زیادی دارد. اصولاً دندانه‌هایی که روی تیغه برش ام دی اف است، از نوع TCGاست، یعنی یک دندانه این محصول صاف و دندانه دیگر زاویه دار است. زمانی که این دو دندانه با هم ترکیب می‌شوند یک برش تمیز و با کیفیت ایجاد خواهند کرد.

برای مثال در دندانه‌های تیغه‌های با کیفیت ام دی اف، به صورت یکی در میان، روی دندانه‌‌ها از تیغه الماس استفاده شده‌است. این خاصیت باعث می‌شود که در زمان برش دادن ام دی اف، هیچگونه سوختگی یا لب پریدگی برای روکش یا خود صفحه رخ ندهد. در صورت استفاده از تیغه‌های نامناسب، در زمان برش، برای قسمت برش خورده خراب می‌شود یا سوختگی مختصر در محل برش به وجود می‌آید.

ویژگی‌های تیغه برش چوب

زمانی که چوب طبیعی را برش می‌زنید، بسیار اهمیت دارد که چه نوع برشی را استفاده می‌کنید. به طور کلی برای برش چوب طبیعی دو نوع برش اصلی وجود دارد، اولی بر اساس خط راستای چوب که به آن Rip Cut یا برش طولی گفته می‌شود و اگر خلاف جهت راستا چوب را برش بزنید به آن Crooss cut گفته می‌شود، این برش به برش عرضی هم معروف است.

ابعاد تیغه‌‌ برش چوب با ابعاد تیغه ام دی اف بر متفاوت است. یکی از پرفروش‌‌ترین نمونه‌های تیغه اره چوب بر، تیغه با قطر ۲۵۰ یا ۳۰۰ میلی‌متر است. از مهم‌ترین ویژگی‌های این تیغه، تعداد دندانه‌های آن است. در تیغه قطر ۳۰۰ میلی‌متری، بیش‌ترین تعداد دندانه یعنی ۷۲ دندانه یا همان الماسه وجود دارد. نام اختصاری این محصول، در بازار به تیغه اره ۳۰-۷۲ معروف است. تیغه‌های برش چوب با تعداد دندانه‌های ۲۴، ۴۸ و ۶۰ در بازار موجود است.

تمامی دندانه‌های این محصول دارای ضخامت ۳. ۲ میلی‌متری است. علت یکسان بودن تمامی دندان‌ها در این تیغه، وظیفه باربرداری آن‌هاست. زمانی که از این تیغه استفاده می‌شود، قدرت برش به شدت بالا رفته، ولی چوب لب پر نخواهد شد.

اصول در برش طولی تعداد دنده‌های تیغه کمتر و گلوی بین دندانه‌ها بیشتر است، دلیل آن‌هم خروج راحت‌تر براده‌ها بوده و در این مدل برش، اصولاً از تیغه‌های Fig استفاده می‌شود. برای برش ارزی چوب طبیعی از تیغه‌های ATB یا ATB HIاستفاده می‌کنند.

تیغه اره چوب برش کاری چیست؟

زمانی که تیغه ۲۴ دندانه‌ای، باعث لب پر شدن اصطلاحاً ریش ریش شدن کنار چوب شود، در این شرایط باید از تیغه شکاری استفاده شود. در این تیغه ۲ با ۴ عدد الماسه داخل بدنه است و باعث می‌شود که دیگر کنار چوب‌ها ریش ریش نشود. اصولا این تیغه برای زمانی استفاده می‌شود که برش چوب به موازات بافت آن زده می‌شود.

برای مثال چوب بلوط به دلیل گران بها بودن آن، چوب گردو برای به علت تراکم بسیار زیادی که دارد و چوب روس یا همان کاج، به علت صمغ زیاد بهتر است با این تیغه برش داده شوند. زمانی که با چوب‌های گران قیمت کار می‌کنید، این دسته چوب‌ها بهتر است با نهایت کیفیت و ظرافت بریده شوند. در این مواقع می‌توانید از تیغه ۴۸ دندانه استفاده کنید اما در این صورت عمر تیغه خود را فدای کیفیت برش چوب می‌کنید.

فرق تیغ اره چوب و ام دی اف

به طور کلی تیغه ام دی اف بر به علت چگالی متفاوت و داشتن روکش به تیغه‌های متفاوتی نیاز دارد. درتیغه‌های مخصوص برش ام دی اف، تعداد دندانه‌ها بیشتر است و شکل ظاهری و تربیت قرار گرفتن الماس یا عاج، متفاوت از تیغه اره چوب بر است. تیغه ام دی اف بر با سایز ۳۰۰ میلی‌متری، ۹۶ داندانه وجود دارد، این در صورتی است که تیغه اره چوب بر، در بیش‌ترین حالت ۷۲ دندانه دارد. در واقع از بارز‌‌ترین فرق بین تیغه ام دی اف بر و اره چوب بر تعداد دندانه‌های آن است.

همان‌طور که گفته شد، قرار گرفتن دندان‌های تیغه چوب بر کاملا متفاوت است. تیغه ام دی اف یکی در میان دندانه‌هاش صاف است و دندانه‌های کونیک قطر کمتری دارند اما قطر دندانه‌های تیغه چوب هم اندازه هستند و ترتیب قرار گرفتن دندانه‌ها یکی در میان به سمت چپ و راست است. هر کدام از این تیغه‌ها دارای کارایی و روش متفاوتی است. استفاده از تیغه نامناسب، باعث کاهش کیفیت و تمیزی کار شما خواهد شد و ممکن است دستگاه شما دچار آسیب شود. زمانی که از تیغه نامناسب استفاده می‌کنید، زمان مورد نیاز برای برش چوب افزایش پیدا می‌کند و هم چنین باید هزینه بیشتری برای برش بپردازید.

مزایای استفاده از تیغه مناسب برای برش چوب

استفاده از تیغه مناسب برای برش چوب، مزیت‌های بسیار زیادی دارد، در موارد زیر به چند نمونه ‌از این مزیت‌ها اشاره خواهیم کرد:

مزیت استفاده از تیغه برش ام دی اف

در قسمت بالا با ویژگی‌های و خصوصیات تیغه اره چوب بر آشنا شدید، اما استفاده از این تیغه ام دی اف بر مزیت‌های بسیار زیادی دارد که شامل موارد زیر است:

سخن پایانی

امیدواریم که توضیحاتی که درباره تیغه ام دی اف، تیغه اره چوب بر و تیغه چوب بر شکاری ارائه شد، برایتان مفید واقع شود. یکی دیگر از مواردی که در انتخاب نوع تیغه از اهمیت زیادی برخوردار است، خرید این تیغه‌ها از فروشگاه‌هایی معتبر است و حتما به فروشگاه‌هایی مراجعه کنید که تیغه‌های با کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهند. قبل از خریدن تیغه حتماً با افرادی که در این زمینه تجربه دارند، مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را از آن‌ها دریافت کنید. از ویژگی‌های تیغه برش چوب می‌توان به با قدرت برش زدن چوب‌های گران‌بها و پر تراکم مثل چوب گردو و بلوط اشاره کرد. هم چنین از ویژگی‌های تیغه ام دی اف بر، برش‌های صاف و بدون آسیب و سوختگی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *